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actif-trafiC · Bulletin n°141 · Sources, études et liens

11. mars 2024

«Folie autoroutière»? Un doux euphémisme! (p.3)

Albert Rösti

  • TagesAnzeiger, «Es ist nicht möglich, den ÖV stärker auszubauen», Albert Rösti interview, 25.01.2024, https://www.tagesanzeiger.ch/albert-roesti-der-svp-bundesrat-verteidigt-den-autobahn-ausbau-577228651023
  • À lire aussi, notre réponse à ses propos : www.actif-trafic.ch/rostireponse

     

Marchands de doute

  • “Merchants Of Doubt”, How a Handful of Scientists Obscured the Truth on Issues from Tobacco Smoke to Global Warming, Bloomsbury, 2010

Trafic induit: une vérité qui dérange (p. 4)

Sources générales sur le trafic induit

  • Brian Ladd ladd@albany.edu (2012) “You can't build your way out of congestion.” – Or can you?, disP - The Planning Review, 48:3, 16-23, DOI: 10.1080/02513625.2012.759342
     
  • Wen-Tai Hsu, Hongliang Zhang, The fundamental law of highway congestion revisited: Evidence from national expressways in Japan, Journal of Urban Economics, Volume 81, 2014, Pages 65-76, ISSN 0094-1190, https://doi.org/10.1016/j.jue.2014.02.002
     
  • LITMAN Todd, Victoria Transport Policy Institute, Generated Traffic and Induced Travel, Implications for Transport Planning, June 2023, https://www.vtpi.org/gentraf.pdf

 

Elargissements aux USA

  • StreetsBlog SF, “Not a Surprise: 101 Freeway Widening Shows Negative Results”, 12.04.2023, https://sf.streetsblog.org/2023/04/12/not-a-surprise-101-freeway-widening-shows-negative-results
     
  • StreetsBlog USA, A Great Big Freeway — Thanks to Induced Demand, 08.05.2019, https://usa.streetsblog.org/2019/05/08/l-a-really-is-a-great-big-freeway-thanks-to-induced-demand
     
  • Susan Handy and Marlon G. Boarnet (2014), Impact of Highway Capacity and Induced Travel on Passenger Vehicle Use and Greenhouse Gas Emissions; Technical Background Document, California Air Resources Board, https://bit.ly/2O4exJA

Des autoroutes bientôt écologiques? (p.5)

Evolution du parc automobile

  • Parc des voitures de tourisme selon le carburant en Suisse, 2023, https://www.bfs.admin.ch/bfs/fr/home/statistiques/mobilite-transports/infrastructures-transport-vehicules/vehicules/vehicules-routiers-parc-taux-motorisation.html
     
  • Scénarios de Swiss e-mobility, https://www.swiss-emobility.ch/de-wAssets/docs/SwisseMobility_Szenario_2035_quer_interaktiv_FR_e7-1.pdf

 

Émissions lors de la production d’une voiture électrique

  • Aurélien Bigo, La voiture électrique, solution idéale pour le climat?, https://bonpote.com/la-voiture-electrique-solution-ideale-pour-le-climat/
     
  • International Council on Clean Transportation, A global comparison of the life-cycle greenhouse gas emissions of combustion engine and electric passenger cars, 2021, https://theicct.org/publication/a-global-comparison-of-the-life-cycle-greenhouse-gas-emissions-of-combustion-engine-and-electric-passenger-cars/
     
  • Stefanie Conrad, actif-trafiC n°139, https://www.actif-trafic.ch/node/1423
     

Effet rebond

  • Electric vehicles from life cycle and circular economy perspectives, Transport and Environment Reporting Mechanism (TERM) report, 2018, https://www.eea.europa.eu/publications/electric-vehicles-from-life-cycle

 

Usure des pneus

  • Paul Krantz, EVs are a climate solution with a pollution problem: Tire particles, 25.09.2023,https://grist.org/transportation/electric-vehicles-are-a-climate-solution-with-a-pollution-problem-tire/

Jeter l’argent par les fenêtres de la voiture? (p. 6)

  • Coûts et bénéfices externes des transports, Office fédéral du développement territorial ARE,   https://www.are.admin.ch/are/fr/home/mobilite/bases-et-donnees/couts-et-benefices-des-transports.html
     
  • Le prix du train augmente trois fois plus vite que celui de l’auto, Florent Quiquerez, Tribune de Genève, 14.04.2023, https://www.tdg.ch/le-prix-du-train-augmente-trois-fois-plus-vite-que-celui-de-lauto-712009203718

Des autoroutes contraires à tous les scénarios (p. 10)

  • Loi fédérale sur les objectifs en matière de protection du climat, sur l’innovation et sur le renforcement de la sécurité énergétique (LCl) du 30 septembre 2022, Art. 4, alinéa b 1: https://www.fedlex.admin.ch/eli/fga/2022/2403/fr#art_4
     
  • Plan Climat Cantonal du Canton de Genève – 2e génération (p. 36), https://www.ge.ch/document/24973/telecharger
     
  • Stratégie Climat de la ville de Genève (p.11), https://www.geneve.ch/fr/document/strategie-climat-brochure-ville-geneve
     
  • Plan Climat Cantonal Vaud, https://www.vd.ch/themes/environnement/climat/plans-climat-vaudois#c2092614
     
  • Constitution de Bâle-Ville, Article 16a «Justice climatique»: https://www.gesetzessammlung.bs.ch/app/de/texts_of_law/111.100
     
  • Klimaschutzstrategie, Kanton Basel-Stadt : https://www.pd.bs.ch/ueber-das-departement/Fachstelle-Klima/Klimapolitik/Klimaschutzstrategie-Kanton-Basel-Stadt--Netto-Null-bis-2037.html
     
  • Bern Klimaschutzartikel, https://www.belex.sites.be.ch/app/de/texts_of_law/101.1/art/31a
     
  • Bern Mobilitätsstrategie, https://www.bvd.be.ch/content/dam/bvd/dokumente/de/aoev/mobilit%C3%A4t/strategie-und-grundlagen/aoev_Gesamtmobilit%C3%A4tsstrategie%20Kanton%20Bern%202022.pdf
     
  • St. Gallen Stadtklima Initiative: https://www.stadt.sg.ch/home/mobilitaet-verkehr/velo-fussverkehr/veloprojekte/veloinitiative-und-zukunftsinitiative.html  
     
  • IEA, Net Zero Roadmap, A Global Pathway to Keep the 1.5 °C Goal in Reach, 2023 https://iea.blob.core.windows.net/assets/9a698da4-4002-4e53-8ef3-631d8971bf84/NetZeroRoadmap_AGlobalPathwaytoKeepthe1.5CGoalinReach-2023Update.pdf
     
  • FIT (2023), «Perspectives des transports FIT 2023 : Résumé», Forum International des Transports, Paris, https://www.itf-oecd.org/sites/default/files/repositories/perspectives-des-transports-fit-2023-resume.pdf
     
  • Émissions grises: la construction des nouvelles autoroutes émettrait 1 million de tonnes de CO2, actif-trafiC et LaRevueDurable, 18.12.2023, https://www.actif-trafic.ch/1mio

Le trafic automobile: ennemi de la biodiversité (p. 11)

Sources générales

  • Paul Donald – « Traffication : How Cars Destroy Nature and What We Can Do About it», Pelagic Publishing, 2023, https://pelagicpublishing.com/products/traffication
     
  • Hortense Chauvin, Reporterre, Pourquoi les routes sont une menace majeure pour le vivant, 13.10.2023, https://reporterre.net/Les-routes-participent-a-la-6e-extinction-de-masse

 

Animaux morts sur les routes suisses 

  • Pro Natura, Voie libre pour la faune sauvage, https://www.pronatura.ch/fr/corridors-faunistiques

 

Pollution sonore

  • European Environnment Agency report in 2016: Quiet Areas in Europe, https://www.eea.europa.eu/publications/quiet-areas-in-europe

 

Microplastiques

  • Site de la Confédération, « Pollution : Les pneus des véhicules, source de microplastiques » : www.admin.ch/gov/fr/accueil/documentation/communiques.msg-id-100009.html
     
  • Rapport du Conseil fédéral « Matières plastiques dans l’environnement », 23.09.22 : www.newsd.admin.ch/newsd/message/attachments/73206.pdf
     
  • Zhenyu Tian et al. A ubiquitous tire rubber-derived chemical induces actute morality in coho salmon. Science 371, 185-189 (2021). DOI : 10.1126/science.abd6951
     
  • LeMonde.fr, Sylvie Burnouf, Le trafic routier, source de pollution par les microplastiques, https://www.lemonde.fr/planete/article/2020/07/19/le-trafic-routier-source-de-pollution-par-les-microplastiques_6046666_3244.html

 

Pollution lumineuse

  • UNEP, Global light pollution is affecting ecosystems—what can we do?, 13.03.2020 https://www.unep.org/news-and-stories/story/global-light-pollution-affecting-ecosystems-what-can-we-do
     
  • Gaston, K.J., Bennie, J., Davies, T.W. and Hopkins, J. (2013), The ecological impacts of nighttime light pollution: a mechanistic appraisal. Biol Rev, 88: 912-927. https://doi.org/10.1111/brv.12036
     
  • Romain Sordello, et al. A plea for a worldwide development of dark infrastructure for biodiversity – Practical examples and ways to go forward, Landscape and Urban Planning, Volume 219, 2022. - https://doi.org/10.1016/j.landurbplan.2021.104332
     
  • Davies TW, Smyth T. Why artificial light at night should be a focus for global change research in the 21st century. Glob Change Biol. 2018; 24: 872–882 Davies TW, Smyth T. Why artificial light at night should be a focus for global change research in the 21st century. Glob Change Biol. 2018; 24: 872–882. https://doi.org/10.1111/gcb.13927
     
  • Avalon C.S. Owens, et al. Light pollution is a driver of insect declines, Biological Conservation, Volume 241, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.biocon.2019.108259

 

Sel sur les routes

  • Wolf T. Pecher et al. Effects of road salt on microbial communities: Halophiles as biomarkers of road salt pollution. PLOS ONE 14(9): e0221355, 2019 https://doi.org/10.1371/journal.pone.0221355
     
  • Mathieu Denoël, et al., Cumulative effects of road de-icing salt on amphibian behavior, Aquatic Toxicology, Volume 99, Issue 2, 2010, https://doi.org/10.1016/j.aquatox.2010.05.007

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